Inteligența artificială de la Facebook pune populația Africii pe hartă
Facebook a reușit să alcătuiască o hartă a Africii care arată exact cum este distribuită populația pe suprafața continentului.
Harta este extrem de precisă și a fost creată cu ajutorul imaginilor din satelit, prin intermediul unui model de machine learning.
În cea mai mare parte, distribuția populației continentului este destul de bine-cunoscută. Totuși, există câteva sute de mii de locuitori despre care nu există date foarte exacte cu privire la localizarea lor.
Prin examinarea imaginilor satelit, se poate observa ușor localizarea unor sate, comunități sau case izolate. Numai că Africa este un continent uriaș. Etichetarea manuală a imaginilor provenite de la sateliți ar fi durat extrem de mult timp.
Aici intervine proiectul dezvoltat de Facebook, Population Density Maps. Deja au reușit să facă același lucru în cazul mai multor țări. De data aceasta s-au concentrat asupra întregului continent african. În Africa trăiesc aproximativ 1,3 miliarde de oameni iar inteligența artificială i-a pus pe aceștia pe o hartă
Strategia e simplă: corelarea datelor provenite de la recensământ (care arată câți oameni locuiesc într-o anumită regiune) cu date derivate din imaginile de la sateliți, totul pentru pentru știi exact unde toți acești oameni sunt localizați.
Cum și de ce face Facebook asta
„Cu datele de la recensământ, tot ce poți face e să presupui că oamenii locuiesc pe toată suprafața districtului: în clădiri, câmpuri și păduri deopotrivă”, spune James Gill, inginer Facebook. „Dar odată ce știi locația clădirilor, poți ignora câmpurile și pădurile pentru a repartiza oamenii doar în clădiri. Acest lucru îți dă hărți ale populației, de 30 x 30 m, foarte detaliate”, continuă acesta.
Experții au folosit un algoritm specific pentru fiecare regiune pentru a identifica zonele care conțin clădiri. După experiențele cu țările anterioare, algoritmii au fost optimizați pentru a oferi rezultate mai bune. Astfel, Facebook a ajuns să dezvolte cea mai precisă hartă a populației africane.
Efortul companiei are legătură cu încercările sale de-a lungul timpului de a identifica populațiile cu o conectivitate proastă la internet.
Dar proiectul Facebook are și implicații umanitare. De exemplu, ar putea ajuta autoritățile să coordoneze situația mai bine în cazul unui dezastru natural. Pe lângă asta, harta ar putea fi utilă și pentru distribuirea mai ușoară a vaccinurilor.